יום ב', ל’ בכסלו תשע”ח
דף הבית מערך השילוב נתונים סל שחם ניתוח התנהגות יישומי מרכז טיפולי טפסים צור קשר

ריפוי בעיסוק הינו אחד ממקצועות הבריאות. מקצוע טיפולי, חינוכי, שיקומי המתמקד בתפקוד האדם ושילובו במשפחה ובקהילה. מטרותיו לסייע לאדם בשיפור איכות החיים ובהשגת חיים עצמאיים יצרניים ומספקים. ריפוי בעיסוק בתחום הילדים - מתמקד בהתפתחות הפיזית הנפשית והעסוקית של הילד במשפחה, במסגרת החינוכית, ובמסגרת החברתית בה הילד לוקח חלק. מקצוע הריפוי בעיסוק הינו מקצוע טיפולי-שקומי-חינוכי, שמטרתו לספק לאדם כלים ומיומנויות אשר יאפשרו לו להתמודד עם דרישות החיים. המקצוע מתמקד במגוון העיסוקים המבוצעים על ידי בני אדם בכל הגילאים. מרפאים בעיסוק רואים את תפקידם המרכזי בסיוע לאדם להיות מעורב בעיסוקים שהם בעלי מטרה, משמעות וחשיבות ואשר מאפשרים לו השתתפות בחיי היום יום כבסיס לבריאותו, רווחתו, בטחונו ואיכות חייו. המקצוע שואב את מקורות הידע שלו ממדעי העיסוק, מדעי הרפואה וממדעי החברה וההתנהגות, ומרפאים בעיסוק עוסקים באיתור, הערכה וטיפול בהפרעות בתפקוד עקב לקות פיזית, נפשית, קוגניטיבית, או תקשורתית ומסייעים לאדם להשיב או לשמר את תפקודו בעיסוקים המשמעותיים עבורו. אחת האוכלוסיות המרכזיות עמם עובדים מרפאים בעיסוק היא תלמידים במערכת החינוך, מגיל 3 עד 21 עם אבחנות שונות כולל: קשיים מוטוריים, מוגבלות פיזית, מוגבלות שכלית התפתחותית, ליקויי למידה, הפרעות התנהגות, הפרעות פסיכיאטריות, קשיים בתקשורת, ליקויי ראיה ועיוורים וכבדי שמיעה וחרשים, במטרה לאפשר להם להשתתף בפעילויות השונות הקשורות לחיי היום-יום במערכת החינוך. הדגש בעבודה עם התלמידים מושם על עצמאות בתפקוד היומיומי, משחק ופנאי, למידה והכנה לעבודה, והשתתפות חברתית. ההערכה בריפוי בעיסוק מכוונת לאבחן ולברר את הרקע לקשיים, העשויים לנבוע מגורמים הקשורים בתלמיד, כגון: מצבים המשפיעים על תפקוד מוטורי, קשיים תחושתיים, תפיסתיים, קוגניטיביים, רגשיים ו/או חברתיים וכן מגורמים הקשורים בדרישות המטלה, ממגבלות סביבתיות או מחוסר התאמה שבין התלמיד והסביבה בה הוא מבצע את המטלה. ההתערבות בריפוי בעיסוק נעשית בשיתוף עם התלמיד, משפחתו והצוות החינוכי והטיפולי. בנוסף, עוסקים המרפאים בעיסוק באיתור מוקדם של ילדים בסיכון ובקידום הבריאות של ילדים על-ידי הדרכה וייעוץ לילדים, למשפחות ולצוות. תחומי העיסוק/התפקוד: מבוסס על הגדרות התחומים כפי שנכתבו בחוברת הכוון לעובדי הוראה ממקצועות הבריאות, האגף לחינוך מיוחד, תשע"ה עצמאות בפעילויות יום-יום: הקניית כלים לביצוע עצמאי של פעילויות יום יום בסיסיות כגון: היגיינה אישית, שימוש בשירותים, הלבשה, אכילה וכן פעילויות יום יום מורחבות (אינסטרומנטליות) כגון שימוש בכסף, ניידות בסביבה ועריכת קניות. כמו כן, מרפאים בעיסוק עוסקים בהכנת תלמידים לדיור עצמאי ומעבר לחיים בקהילה. למידה: פיתוח מרכיבי יסוד העומדים בבסיס הלמידה, פיתוח כישורים ניהוליים, אסטרטגיות למידה וכלים בסיסים ללמידה, התארגנות לקראת מטלות לימודיות וטיפול בקשיים בתחום כישורי כתיבה. לאחר הכשרה מיוחדת, מרפאות בעיסוק אף עוסקות בפתוח אסטרטגיות למידה וכישורי ארגון, המאפשרים למידה בגילאי חטיבת הביניים והתיכון ועוזרים לתלמידים לפתח אלטרנטיבות לקשיי כתיבה הדרושים לקראת הגשת עבודות ומבחני בגרות. משחק ופנאי: פיתוח מרכיבי יסוד העומדים בבסיס המשחק והפנאי. פיתוח כישורי משחק ועיסוקים לשעות הפנאי כמקור להנאה, לאינטראקציות חברתיות ולהתפתחות סנסומוטורית, רגשית וחברתית. השתתפות חברתית: שיפור מיומנויות חברתיות והתייחסויות לקבוצת השווים. הכנה לחיי עבודה : רכישת הרגלי עבודה ומיומנויות עבודה, פיתוח זהות של אדם עובד ובחירת תחומי עיסוק בחיי עבודה. לצד אנשי צוות נוספים, מרפאים בעיסוק תורמים מהידע הייחודי שלהם בתחום זה, תוך שימוש בכלי אבחון ותכניות התערבות ייחודיות בהם מתמחים מרפאים בעיסוק, המתאימים לעבודה על פי ניתוח פעילות המתאים לרצף הגילאים לקראת יציאה לצבא, לימודים ושילוב מיטבי בקהילה. הנגשה של סביבה וחומרים, ייעוץ ארגונומי: התאמת הסביבה החינוכית לתפקודי התלמיד למטרות קידום בטיחותו, בריאותו ותפקודו העצמאי. הייעוץ כולל התאמות של אביזרים ושל הסביבה, הדרכה בישיבה מותאמת, המלצה לאביזרים לקידום הניידות ולקידום עצמאות בתפקוד בחיי היומיום וכן התאמות בתחום המחשב. ריפוי בעיסוק כמו גם מקצועות הבריאות האחרים, הינו מקצוע משלים ותומך בעבודה הכוללת עם התלמיד במערכת החינוך. מרפא בעיסוק מעורב בפעילויות השונות של המסגרת החינוכית, הוא נמצא בקשר רציף עם הורים במטרה לשתפם בתכני הטיפול ולהדריך במידת הצורך. כמו כן, המרפא בעיסוק מעורב בפעילויות לקידום מצב בריאות התלמיד, תוך יצירת קשר עם גורמים שונים בקהילה. קהל היעד:תלמידים מגיל 3-21 בעלי זכאות ללמוד במסגרות החינוך המיוחד, או תלמידים שהומלץ בוועדת שילוב שיטופלו בריפוי בעיסוק (התלמידים שמטופלים במרכז הטיפולי). במת"י נתניה ניתן טיפל ריפוי בעיסוק לילדים הנמצאים במסגרות מיוחדות או משולבים בחינוך הרגיל בכיתות מקדמות או גן משולב. הגורמים המפנים - גננות, מורים, הורים. רופאים, פסיכולוגים, קלינאיות תקשורת, מטפלים רגשיים אחרים ממקצועות הבריאות. למרכז הטיפולי הפועל במת"י מופנים ילדים ע"י המורים / הצוות הבין מקצועי בבית הספר. סיבות הפניה: v עכובים וליקויים התפתחותיים. v ליקויי למידה ובעיות קשר וריכוז. v ליקויים במערכת העצבים המרכזית (כגון: שיתוק מוחין). v מומים מולדים, מחלות גנטיות ומחלות ממושכות. v ליקויים במערכת השלד, השרירים והמפרקים. v ליקויים במערכת החושים. v תחומי העיסוק של המרפאים בעיסוק v עצמאות בחיי היום יום בפעילויות יומיומיות כגון: היגיינה, לבוש, תפעול חפצים שימושיים יומיומיים. v למידה והכנה לעבודה. v הקניית כלים בסיסיים ללמידה ופיתוח אסטרטגיית למידה: פיתוח שליטה במיומנויות מוטוריות, במושגי יסוד, פתרון בעיות ופיתוח החשיבה ועוד. v תכנון והתארגנות במסגרת החינוכית: התארגנות עם חפצים הקשורים בלמידה כגון תיק, כלי כתיבה, חוברות.... התארגנות בהפסקות ובמשחקים החברתיים. v קשיים בכתב היד. v משחק ופנאי. v השתתפות חברתית. v הכנת תלמידים בוגרים לחיים עצמאיים. מתי נתניה מספקת שרותי רפוי בעיסוק בגנים לילדים בעלי עיכוב התפתחותי נרוחב, ילדים עם בעיות התנהגות, ילדים בעלי קשיים משמעותיים בהתפתחות השפה והתקשורת. ילדים הלומדים בכתות מקדמות (במסגרת הכתות או במרכז הטיפולי) הצוות הפארארפואי החינוכי רואה חשיבות מרכזית בקיומה של עבודת צוות בכל מסגרת טיפולית כבסיס וכמנוף להשגת המטרות הטיפוליות לרווחתם של הילדים. קישורים לעיון בנושאי ריפוי בעיסוק: עמותה ישראלית לריפוי בעיסוק תפוז - פורום ריפוי בעיסוק